CONCERTAGENDA 2019


LUNCHTIME WITH VIVALDI 2

2019-02-13 stadsmuziek_01.jpg

woensdag 13 februari 2019 / 13.30 - 14.00 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Tijdens vier lunchconcerten worden Vivaldi’s twaalf vioolconcerten, opus 3 (L’Estro Armonico: Harmonische Inspiratie) uitgevoerd door stadsorganist Geert Bierling op het grote Doelenorgel. De collectie twaalf concerti L’Estro Armonico schreef Vivaldi voor een, twee en vier violen, strijkers en continuo. Estienne Roger, een beroemde Amsterdamse drukker en uitgever, verzorgde in 1711 de eerste druk. Met deze twaalf concerten werd Vivaldi’s naam in Europa gevestigd. Vijf van de twaalf concerten werden door Bach bewerkt voor orgel en klavecimbel. Bierling liet zich inspireren door de manier waarop Bach arrangeerde en bewerkte de overige zeven concerten voor orgelsolo. Klik hier voor meer informatie

Vivaldi Concerto no. 5 in A (RV 519) voor twee violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling/Scheibe)

Concerto no. 6 in a (RV 356) voor viool, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling)

Concerto no. 4 in e (RV 550) voor vier violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling)


Gratis toegang, reserveren niet nodig


MASTERCLASS - BACH SPEELT LEENTJEBUUR: JATWERK óf UITSTEKEND VAKWERK?!
woensdag 13 februari 2019 / 14.30 - 17.00 uur (incl. korte pauze)
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel
Conservatoriumstudenten

Aansluitend aan het lunchconcert geeft Geert Bierling een openbare masterclass orgel aan conservatoriumstudenten. Bierling gaat in op het talent van Bach om instrumentale composities van gewaardeerde Venetiaanse tijdgenoten als Vivaldi, Marcello en Albinoni op zo’n manier te bewerken voor orgelsolo dat het originele werk onmiskenbaar intact blijft, maar dat het in de metamorfose onmiskenbaar een écht orgelwerk is geworden. 


Gratis toegang, reserveren niet nodig


THE THIEF OF BAGDAD

zaterdag 16 februari 2019 / 13.00 uur – 15.10 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Geert Bierling improviseert zijn eigen muziek bij de vertoning van een zwijgende-filmklassieker: The Thief of Bagdad. Na het bemachtigen van een magisch touw weet de dief het paleis van de kalief binnen te dringen om zijn grote slag te slaan. Maar dan komt hij oog in oog te staan met de bloedmooie dochter van de kalief...

normale prijs € 14
t/m 26 jaar of CJP € 10


Toegangskaarten te bestellen via de Doelen

2019-02-16 stadsmuziek_01.jpg

LAMENTO & TRIONFO

zaterdag 23 maart 2019 / 13.00 - 14.00 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Kuhnau Bijbelse sonate nr.1 ‘De Strijd tussen David en Goliath’

Grieg Peer Gynt Suites nr.1 en 2 (arrangement: Geert Bierling)

Williams Star Wars Suite (arrangement: Geert Bierling)


Toegangskaarten te bestellen via de Doelen

2019-03-23 stadsmuziek_01.jpg

MATINEECONCERT - THE ROTTERDAM WATERMUSIC

zaterdag 30 maart 2019 / 13.15 - 14.30 uur (geen pauze)
Stadhuis Rotterdam / Burgerzaal

Geert Bierling Standaart Concertorgel
Blazers van het Rotterdams Philharmonisch Orkest:
Alex Elia trompet
Simon Wierenga trompet
Wendy Leliveld hoorn
Laurens Otto hoorn

Händel, altijd wel in voor een koninklijk feestje, schreef rond 1717 zijn Water Music voor de keurvorst van Hannover: George I (1660 – 1727), die tot koning van Engeland was uitgeroepen. Händel zat tijdens dat feestje met zijn orkest van wel vijftig musici op een groot vlot – omringd door tal van kleine bootjes van toehoorders – dat over de Theems voer om in de nabijheid van het koninklijke jacht het stuk te spelen. De Water Music bestaat uit drie suites met in totaal eenentwintig stukken muziek, merendeel dansen voorafgegaan door een ouverture. Het werd een feestelijk waterpartijtje! De drie Suites moesten die avond op de Theems maar liefst drie keer uitgevoerd worden. Niet alleen Händel liet zich inspireren door het thema water. Telemann componeerde in 1723 voor de honderdjarige Hamburgse Admiraliteit een orkestsuite: Hamburger Ebb’ und Fluth. En Camille Saint-Saëns schreef zo’n honderdvijftig jaar daarna zijn oratorium Le Déluge. In tegenstelling tot de ‘stortregen cq. zondvloed’ die door Saint-Saëns werd verbeeld, is de filmmuziek van Nino Rota geïnspireerd op de illustere figuur Casanova die geboren werd en talloze avonturen beleefde in de mooiste waterstad ter wereld: Venetië. U hoort vanmiddag een selectie uit deze op water geïnspireerde composities.


Toegang vrij / reserveren verplicht

2019-03-30 stadsmuziek_01.jpg

LUNCHTIME WITH VIVALDI 3

woensdag 10 april 2019 / 13.30 - 14.00 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Tijdens vier lunchconcerten worden Vivaldi’s twaalf vioolconcerten opus 3 (L’Estro Armonico - Harmonische Inspiratie) uitgevoerd door stadsorganist Geert Bierling op het grote Doelenorgel. De collectie twaalf concerti L’Estro Armonico schreef Vivaldi voor een, twee en vier violen, strijkers en continuo. Estienne Roger, een beroemde Amsterdamse drukker en uitgever, verzorgde in 1711 de eerste druk. Met deze twaalf concerten werd Vivaldi’s naam in Europa gevestigd. Vijf van de twaalf concerten werden door Bach bewerkt voor orgel en klavecimbel. Bierling liet zich inspireren door de manier waarop Bach arrangeerde en bewerkte de overige zeven concerten voor orgelsolo. Klik hier voor meer info

Vivaldi Concerto no. 9 in D (RV 230) voor viool, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling/Bach BWV 972)

Concerto no. 7 in F (RV 567) voor vier violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling)

Concerto no. 8 in a (RV 522) voor twee violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bach BWV 593)


Gratis toegang, reserveren niet nodig

2019-04-10 stadsmuziek_01.jpg

SILENT CLASSICS - THE GOLDRUSH (1925) 

woensdag 24 april 2019 / 20.15 – 22.15 uur
Stadhuis Rotterdam / Burgerzaal

Geert Bierling Standaart Concertorgel

The Gold Rush is wellicht de meest geliefde film van Charlie Chaplin. In de rol van Charlot, een aan de goudkoorts leidende armoedzaaier, reist Chaplin af naar Alaska. Daar, in het onherbergzame en ondergesneeuwde Klondike, ontmoet hij honderden goudzoekers die in dit harde bestaan nauwelijks kunnen overleven. In een wereld vol meedogenloze brutaliteit bewaart de ‘little fellow’ echter zijn galante menselijke waardigheid. Hij wordt verliefd op een danseresje (Georgia Hale) en eindigt na veel tegenslag als miljonair. The Gold Rush is de film waarin Chaplins pantomimekunst de perfectie bereikt. De film, in 1925 uitgebracht, werd een mega kassucces. In 1942 bracht Chaplin een tweede versie uit met geluid en een eigen gecomponeerde score. De tussentitels in de eerste versie verving hij door zijn eigen voice over. De versie die vandaag vertoond wordt is die uit 1925.


Toegang vrij / reserveren verplicht

2019-04-24 stadsmuziek_01.jpg

LUNCHTIME WITH VIVALDI 4

woensdag 15 mei 2019 / 13.30 - 14.00 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Tijdens vier lunchconcerten worden Vivaldi’s twaalf vioolconcerten opus 3 (L’Estro Armonico - Harmonische Inspiratie) uitgevoerd door stadsorganist Geert Bierling op het grote Doelenorgel. De collectie twaalf concerti L’Estro Armonico schreef Vivaldi voor een, twee en vier violen, strijkers en continuo. Estienne Roger, een beroemde Amsterdamse drukker en uitgever, verzorgde in 1711 de eerste druk. Met deze twaalf concerten werd Vivaldi’s naam in Europa gevestigd. Vijf van de twaalf concerten werden door Bach bewerkt voor orgel en klavecimbel. Bierling liet zich inspireren door de manier waarop Bach arrangeerde en bewerkte de overige zeven concerten voor orgelsolo. Klik hier voor meer info

Vivaldi Concerto no. 12 in E (RV 265) voor viool, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling/Bach BWV 976)

Concerto no. 11 in d (RV 565) voor twee violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bach BWV 596)

Concerto no. 10 in B (RV 580) voor vier violen, strijkers en continuo
(transcriptie voor orgelsolo: Bierling/Bach BWV 1065)


Gratis toegang, reserveren niet nodig

2019-05-15 stadsmuziek_01.jpg

SILENT CLASSICS - THE MERRY WIDOW (1925)

zaterdag 18 mei 2019 / 13.15 - 15.50 uur
Stadhuis Rotterdam / Burgerzaal

Geert Bierling Standaart Concertorgel

Die lustige Witwe, één van de bekendste operettes van Lehár, zit vol zwierige walsen en meezingaria’s als Lippen zweigen en het Viljalied. De eerste opvoering op 30 december 1905 in het Theater an der Wien werd onmiddellijk enthousiast ontvangen door het Weense publiek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze publiekstrekker een aantal keer werd verfilmd. Twintig jaar na de eerst opvoering van de operette Die Lustige Witwe bewerkte regisseur Erich van Stroheim het originele script met als resultaat een romantisch filmdrama, een zwijgende film met live orkestbegeleiding: The Merry Widow.
Deze Silent Movie met een script van meer dan honderdzeventig pagina’s werd ook door Lehár bekeken. Hij was zeer onder de indruk en bekende dat, wanneer hij de muziek nog niet zou hebben gecomponeerd, zich zeer zeker zou hebben laten inspireren door de film. Stroheim op zijn beurt vertelde dat hij Lehárs operette uit 1905 met eigen ogen had gezien en daar uiteraard ook door werd geïnspireerd.
De verfilming uit 1925 bevatte alle ingrediënten om het tot een groot kassucces te laten worden. Ondanks de aanpassingen van Lehárs oorspronkelijke script door Stroheim bleven een aantal opwindende operette scenes gehandhaafd zoals de nachtclubscene en de meeslepende Merry Widow Walz. De prachtige Burgerzaal, omgetoverd tot vooroorlogse Rotterdamse bioscoop, vormt het decor voor deze eenmalige filmvoorstelling.
De oorspronkelijke filmscore uit 1925 is helaas verloren gegaan. De geïmproviseerde filmscore van Geert Bierling bevat uiteraard veel motieven uit Lehárs muziekpartituur.


Toegang vrij / reserveren verplicht

2019-05-18 stadsmuziek_01.jpg
2019-05-18 LOGO.png


i.s.m. Operadagen Rotterdam


LA MUSICA DI VENEZIA

zaterdag 25 mei 2019 / 13.00 - 14.00 uur
De Doelen / Grote Zaal

Geert Bierling Doelenorgel

Rossini Overture L’Italiana in Algeri

Albinoni Adagio in g

Vivaldi Concerto in e voor viool, strijkers en continuo

Picchi Ballo alla Polacha & Ballo Ongaro

Bach Italiaans Concert BWV971

Liszt Venezia (Tombeau)

Rota Suite del Casanova di Federico Fellini (1976)


Toegangskaarten te bestellen via de Doelen

2019-05-25 stadsmuziek_01.jpg

BAROK IN DE BURGERZAAL 

woensdag 5 juni 2019 / 20.15 – 22.15 uur (met pauze)
Stadhuis Rotterdam / Burgerzaal

Matthijs Koene panfluit
Lucia Swarts barokcello
Maggie Urguhart violone
Geert Bierling kamerorgel

‘Panfluiter des Vaderlands’ Matthijs Koene trad in januari van dit jaar al op in de Burgerzaal met zijn vaste gitarist Stefan Gerritsen in divers programma (‘Bach tot Piazzolla’). Geert Bierling bespeelde toen zijn Parijse harmonium en het concertorgel in de Burgerzaal. Deze keer zal Matthijs Koene soleren in een barokprogramma waarbij Geert Bierling het fraaie Steendam kamerorgel bespeelt. Twee barokspelers van formaat zullen zich bij hen voegen: Lucia Swarts op violoncello en Maggie Urguhart op violone. Op het programma staan solowerken, sonates en concerten van drie barokmeesters die tijdens hun leven, maar nog meer daarna, talloze kenners én liefhebbers hebben laten genieten van hun muzikale vindingrijkheid.


Toegang vrij / reserveren verplicht

2019-06-05 stadsmuziek-01.jpg

MATINEECONCERT - VIOOLDUIVELS

zaterdag 22 juni 2019 / 13.15 - 14.30 uur (zonder pauze)
Stadhuis Rotterdam / Burgerzaal

Young Talent Orchestra (dirigent: Mikhail Zemtsov)
Geert Bierling Parijs drukwindharmonium (1880)
Marina Meerson viool
Mikhail Zemtsov altviool
Katja Dirven cello

‘Jong geleerd, oud gedaan’ is een gezegde dat zeker opgaat voor het bespelen van een muziekinstrument. Hoe eerder er begonnen wordt met het ontwikkelen van muzikale vaardigheden, des te hoger is het niveau dat kan worden bereikt. Jonge kinderen zijn veel flexibeler in het leren dan ouderen. Het Rotterdams Hellendaal Muziekinstituut is een muziekopleiding die zich speciaal richt op jeugdige violisten, altviolisten, cellisten en contrabassi. Het instituut kent gemiddeld zo'n honderdvijftig leerlingen in de leeftijd van vier tot negentien jaar. De kinderen wordt de mogelijkheid geboden om spelenderwijs kennis te maken met de instrumenten. Door de gedegen opleiding en de verantwoorde begeleiding is er alle ruimte voor ontplooiing van hun talenten en blijft het plezier in het maken van muziek bewaard. Deze aanpak is voor Nederland uniek. Tijdens dit zaterdagmiddagconcert presenteren jonge studenten van het Rotterdams Hellendaal Muziekinstituut zich. Voor drie docenten en de Rotterdamse stadsorganist is een rol weggelegd in de Bagatellen (opus 47) van Antonín Dvořák voor strijktrio en harmonium.


Toegang vrij / reserveren verplicht

2019-06-22 stadsmuziek-01.jpg
Katja Dirven

Katja Dirven

Marina Meerson

Marina Meerson

Mikhail Zemtsov

Mikhail Zemtsov