CD PRESENTATIE - Händel op het Doelenorgel

Nieuwe CD: Händel op het Doelenorgel

Vorig jaar verscheen de eerste cd in een reeks Händel opnamen van Concerten voor orgelsolo die Geert Bierling uitvoert op zijn stadsorgel in de Doelen.

Op 19november 2016 verschijnt nummer twee met Händels Zes Concerti Grossi Opus 3 en diens beroemde Chaconne in G. Bierling maakte voor deze opname van Händels Concerten Opus 3 die oorspronkelijk voor orkest werden gecomponeerd, stijlvolle baroktranscripties voor orgelsolo.

Daarbij heeft hij het ambacht van improviseren, zoals Händel dat veelvuldig bezigde tijdens het uitvoeren van zijn eigen orgelconcerten in de pauzes van Oratoria tijdens de CD opnames niet geschuwd. 

De originele achttiende-eeuwse orkest partijen die de Londense muziekuitgeverij Walsh verzorgde vormden de basis voor Bierlings barokke orgeltranscripties.

PRESENTATIE VAN DE CD vindt plaats op
zaterdag 19 november 2016
Concertgebouw De Doelen / Grote Zaal / 13.00 uur

Toegang vrij

Dit concert is gratis toegankelijk, maar het aanvragen van een toegangskaart bij de Doelenkassa is verplicht. 

KAARTEN RESERVEREN

Winkelprijs € 15
AANBIEDING VOOR BEZOEKERS VAN DIT CONCERT:
De CD is na afloop van het concert verkrijgbaar voor € 12,50
En vanaf 19 november ook verkrijgbaar in de Doelen Winkel.

De CD is ook te bestellen via: www.geertbierling.nl

Posted on September 16, 2016 .

Nieuwe CD: Geert Bierling speelt HÄNDEL

Deze maand verschijnt een nieuwe CD die stadsorganist Geert Bierling begin september opnam in de Doelen met Händels beroemde Zes Concerten Opus 7 in de originele achttiende eeuwse versie voor orgelsolo. De partituren die de Londense muziekuitgeverij Walsh in 1761 publiceerde stonden op de lessenaar van zijn stadsorgel in De doelen.

Eerherstel van Händels Concerten voor orgel en orkest in bewerkingen voor orgelsolo.

Händels Zes Soloconcerten Opus 7voor orgel zijn door Geert Bierling gemaakt en gespeeld volgens de achttiende-eeuwse traditie van het bewerken van instrumentale muziek voor orgel. Daarbij heeft hij het ambacht van improviseren, zoals Händel dat bezigde tijdens het uitvoeren van zijn eigen orgelconcerten, niet geschuwd. Alle gedeelten die in de partituur zijn aangegeven als Ad Libitum.


The Third Set of SIX CONCERTOS for the HARPSICHORD or ORGAN composed by Mr. HÄNDEL

Concerto in A major / A gr.t. Op. 7 N˚2
Concerto in D minor / d kl.t. Op. 7 N˚4
Concerto in B-flat major / Bes gr.t. Op. 7 N˚3
Concerto in B-flat major / Bes gr.t. Op. 7 N˚6
Concerto in G minor / g kl.t. Op. 7 N˚5
Concerto in B-flat major / Bes gr.t. Op. 7 N˚1

total time 79´01

Winkelprijs € 15,-  
Aanbieding tijdens het Doelen ochtendconcert € 12,50

Zie concert 3 oktober

 

 

Posted on September 17, 2015 .

Historische speeltrommel (1660) verstoken

Twee keer per jaar versteken de stadsbeiaardiers de historische speeltrommel van de Laurenstoren. Het is een soort kolossaal muziekdoosje dat gebruik maakt van 30 klokken van het carillon. Een bijzondere traditie die al sinds 1660 bestaat. De melodieën van de speeltrommel zijn bedoeld als waarschuwing; als je de melodie hoort, dan weet je dat je moet gaan luisteren naar de uurslag. Op de hele uren speelt er een wiegeliedje van Mozart. Op het halve uur het liefdesthema van Romeo & Julia. 

Posted on March 30, 2015 .

PROMENADECONCERT IN DE LAURENSKERK ROTTERDAM 7 MAART!

De drie orgels van de Rotterdamse Laurenskerk staan zaterdagmiddag 7 maart centraal tijdens het Promenadeconcert. Het thema is: beweging.

Het Promenadeconcert is een jaarlijks initiatief van de stichting Rotterdam Orgelstad. Op het programma staat dit keer muziek van Sweelinck tot Vierne en van Bach tot Boerema. Alle drie de orgels van de Laurenskerk –het hoofdorgel, transeptorgel en koororgel– worden bespeeld. Ze zullen gelijktijdig te horen zijn in een Intrada, die Laurensorganist Hayo Boerema speciaal voor de gelegenheid schreef.

De uitvoerende organisten, naast Boerema, zijn Wouter Blacquière, Anton Doornhein, Eric Koevoets, Wouter van der Wilt, Frank van Wingerden en Gerard van der Zijden. Zij zijn allemaal organist van een kerk in Rotterdam. Ook werkt orgelstudent Arjan Veen uit Woudenberg mee, evenals een koperensemble van het Rotterdams conservatorium Codarts.

Het Promenadeconcert begint om 15.00 uur. Ervoor en erna is een programma met diverse activiteiten. Stadsbeiaardier Richard de Waardt bespeelt om 13.00 uur het carillon van de Laurenkerk. Paul Houdijk geeft om 14.00 uur een lezing over de klank van Maarschalkerweerdorgels. Tussen 14.00 en 15.00 uur kunnen liefhebbers de toren van de Laurenskerk beklimmen.

Voor de kinderen is er de Orgelontdekhoek en wordt er een muzikaal verhaal verteld. Ook kunnen ze meedoen aan opdrachten tijdens het Promenadeconcert en een prijs winnen. De hele middag staan er in de Laurenskerk kraampjes met cd’s en bladmuziek. Ook de orgelbouwers Adema en Witteveen zijn present.

Voorafgaand aan de activiteiten in de Laurenskerk kunnen amateurorganisten tussen 10.00 en 12.00 uur het orgel bespelen van de Bergsingelkerk, de Hoflaankerk, de Open Hofkerk Pendrecht, de Oude Kerk Charlois en de Pelgrimvaderskerk. De kosten zijn 5 euro per halfuur. Het Promenadeconcert in de Laurenskerk is gratis.

Meer informatie: www.rotterdamorgelstad.nl

Posted on March 3, 2015 .

Anonieme Schenkers Stadhuis

Honderd jaar werden vier brieven van anonieme schenkers bewaard in het stadhuis. De vier gaven een eeuw geleden cadeau's aan de gemeente voor het nieuwe stadhuis. Burgemeester Aboutaleb had gisteren de eer om ze te openen.

Uit de eerste geheime brief bleek de schenker van de bronzen kandelabers  M.J. Olvereijnder te zijn. Het archief gaat uitzoeken wie dat was en of hij nabestaanden heeft.

De tweede brief betrof het carillon van het Rotterdamse stadhuis.
Het carillon van het Rotterdamse stadhuis is bijna honderd jaar geleden, op 5 december 1918, geschonken door havenbaron Philippus van Ommeren en zijn broer. In de brief waarin Van Ommeren zichzelf bekend maakt als schenker schrijft hij ook dat hij het jammer vindt dat de klokken niet geplaatst zijn in betere dagen. De klokken van het stadhuis overleefden, net als het stadhuis zelf, het bombardement. Later werden ze alsnog door de Duitsers geroofd. Er hangt nu een nieuw instrument dat bestaat uit 63 klokken dat twee keer per week bespeeld wordt.

De derde brief onthulde dat het schilderij van de Rotterdamse schilder Johannes Gerardus Heijberg afkomstig was van J.J.C. van der Schaaij. Diens brief zat met een paperclip vast aan de brief van toenmalig burgemeester Zimmerman (1906 – 1923).

Tenslotte de dikke enveloppe nr.4: daarin zaten een stuk of 10 brieven en actes. Voor ons was het leuk om eindelijk te horen wie het orgel had geschonken. Dat bleek de heer Cornelis Immig, wonend aan de Nieuwehaven te zijn. Ook de factuur van het orgel (18.500 gulden) zat er volledigheidshalve bij! Er werd onmiddellijk gegoogeld op die naam, maar er moest verder gezocht worden. Dat is het stadsarchief natuurlijk wel toevertrouwd.

Maar er zat ook een brief in het pakket waaruit blijkt dat het beeld van Van Oldenbarnevelt ook een schenking was en wel door Samuel Muller, van 1903 tot 1911 wethouder in Rotterdam.

 

Posted on January 29, 2015 .

Ludovico Einaudi bezoekt het carillon van de Laurenskerk!

Wie op zondagochtend in het centrum van Rotterdam rondliep, was zonder het te weten getuige van een bijzonder fenomeen. Tegen twaalven kwam het carillon tot leven: dus niet op de reguliere speeltijd. Aan het werk waren stadsbeiaardier Richard de Waardt en Ludovico Einaudi. De wereldberoemde Italiaanse pianist en componist had Richards uitnodiging (of was het een uitdaging?) aangenomen en ze speelden vierhandig op de toren van de  Laurenskerk 'I Giorni’ van Einaudi. Die was in de stad voor een concert, diezelfde middag, met Amsterdam Sinfonietta in het Nieuwe Luxor Theater
Posted on January 22, 2015 .

Nederlandse Beiaardcultuur Immaterieel Cultureel Erfgoed

Beiaardcultuur Immaterieel Cultureel Erfgoed

donderdag 21-08-2014 14:43

Dit is een origineel bericht van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed

Maandagavond 25 augustus plaatst de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging (NKV) beiaardcultuur op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. De voorzitter van NKV tekent dan samen met Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE), het bijbehorende certificaat in Museum Speelklok. Aansluitend wordt er om 20.00 uur een feestelijk concert gegeven vanaf de Domtoren in Utrecht. Het wordt een bijzonder concert dat de vele mogelijkheden van het carillonspel laat horen. In de toren speelt de jonge stadsbeiaardier Malgosia Fiebig samen met twee pianisten nummers van ABBA. Het concert zal in de hele binnenstad te horen zijn.

Beiaardcultuur
De beiaardcultuur omvat het bespelen van een klokkenspel of een carillon door een beiaardier. Meestal hangt dit carillon in een kerktoren en wordt het bespeeld door een vaste stadsbeiaardier, die de klokken bespeelt door met de vuisten de stokken van het beiaardklavier in te drukken. Hierdoor worden de klepels in de klokken bewogen, terwijl de klokken stil blijven hangen. De gespeelde melodieën variëren, dit is afhankelijk van het jaargetijde en actualiteiten. Zo worden er popsongs gespeeld, maar in december bijvoorbeeld ook Sinterklaas- en Kerstliedjes. En met rouwen en trouwen zijn er nog altijd vaak klokken te horen. Naast het bespelen van de klokken vallen ook het 'versteken' van klokken (het programmeren van melodieën op een bepaald tijdstip) en het geschikt maken van muziek voor carillons onder de beiaardcultuur.

Nederlandse traditie
Het luiden van klokken gebeurt sinds de zevende eeuw. Het was in eerste instantie een manier om de tijd aan te duiden, om te waarschuwen voor gevaar en het attendeerde mensen op plechtigheden. In de vijftiende eeuw werden de klokken zo gemaakt dat er ook melodieën op gespeeld konden worden. Beiaardcultuur leeft na al die eeuwen nog steeds in Nederland. Ons land heeft dan ook de meeste hand bespeelde beiaarden (klokkenspellen) ter wereld: 186. Deze carillons worden bespeeld door circa 60 actieve beiaardiers. Ieder jaar studeren er nieuwe beiaardiers af aan het conservatorium in Amersfoort - de enige conservatoriumopleiding tot beroepsbeiaardier ter wereld. 

Immaterieel erfgoed
De NKV droeg de beiaardcultuur voor tot plaatsing op de Nationale Inventaris, omdat de beiaardiers en andere leden van de vereniging willen dat de beiaardcultuur blijft bestaan. Ze willen die graag - in geactualiseerde vorm - doorgeven aan volgende generaties. Hun doel is om de historische functie van de beiaardmuziek levend te houden en tegelijkertijd het te integreren in het dagelijks leven van vandaag de dag. De nieuwe generaties beiaardiers spelen hier een belangrijke rol in. 

De Nationale Inventaris komt voort uit ondertekening van het UNESCO Verdrag ter Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erfgoed door Nederland in 2012. Gemeenschappen kunnen zelf hun traditie voordragen voor plaatsing op de lijst. De coördinatie is in handen van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE). Voor meer informatie over de Nationale Inventaris, VIE of het UNESCO verdrag, kijk op www.immaterieelerfgoed.nl.

Posted on November 27, 2014 .

Standaart Concertorgel Burgerzaal Stadhuis

Het Standaart Concertorgel in de Burgerzaal wordt op dit moment gerestaureerd door de firma Pels & Van Leeuwen.In hun werkplaats in Den Bosch zijn alle versleten onderdelen vervangen of gerepareerd. Eind van dit jaar wordt het gehele binnenwerk: de windlades, de windkanalen, de pijpen, de speelmechaniek en de speeltafel teruggeplaatst op de orgelballustrade. Na de opbouw moeten alle pijpen worden gestemd. De orgelkas wordt ook hersteld. Ook zal het stucwerk van het plafond nog moeten worden gerepareerd. Planning is dat het oude instrument weer zal klinken in het voorjaar van 2015.

Posted on November 27, 2014 .